Z aplikacji mZUS można korzystać na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android i iOS. Aplikację należy pobierać wyłącznie ze sklepów Google Play oraz AppStore.
Dla kogo przeznaczona jest aplikacja mZUS
Aplikacja mZUS jest przeznaczona dla osób, które mogą skorzystać z programów świadczeń dla rodziny:
- świadczenia wychowawczego 500+,
- świadczenia dobry start 300+,
- dofinansowania opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna
(z wyjątkiem dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych i dyrektorów regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych), - rodzinnego kapitału opiekuńczego.
Za pośrednictwem aplikacji możesz:
- w prosty sposób złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze 500+, świadczenie dobry start 300+, dofinansowanie opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna oraz rodzinny kapitał opiekuńczy;
Jeśli wcześniej składałeś do nas wniosek o świadczenie 300+ lub 500+ i przyznaliśmy Ci świadczenie – możesz na jego podstawie utworzyć nowy wniosek. Do kreatora pobiorą się wszystkie Twoje dane. Jeśli coś się zmieniło, możesz to poprawić.
Jeśli tworzysz dowolny wniosek i masz dzieci zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS, możesz w kreatorze wybrać dane tych dzieci. Dzięki temu nie musisz wprowadzać tych danych ręcznie.
Jeśli chcesz poinformować o zmianie albo o zakończeniu uczęszczania do żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna, możesz wskazać dziecko zgłoszone w poprzednim wniosku o dofinansowanie. Do kreatora pobiorą się wszystkie dane dziecka (w tym informacje o poprzednio podanych danych żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna).
- szybko sprawdzić, co się dzieje z Twoim wnioskiem – zobaczysz jego status;
W aplikacji masz dostęp do wniosków, które trafiły do ZUS różnymi kanałami, przez: aplikację mZUS, Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowość elektroniczną lub system Emp@tia.
- podejrzeć dane o wypłatach Twoich świadczeń – sprawdzisz kwotę świadczenia i termin jego wypłaty;
- nawiązać telefoniczny kontakt z infolinią ZUS (COT) – jeśli zezwolisz na połączenie, aplikacja wybierze numer do COT na Twoim urządzeniu;
- przejść do strony, która umożliwia rezerwację e-wizyty w ZUS – na Twoim urządzeniu uruchomi się przeglądarka internetowa z dostępem do strony, na której umówisz e-wizytę;
- odczytać wiadomości, które pojawiły się na Twoim profilu PUE – jeśli na Twoim PUE pojawiła się wiadomość, zobaczysz ją również w aplikacji (może to być np. informacja o wydanym zwolnieniu lekarskim e-ZLA);
- otrzymać powiadomienia – przypomnimy Ci np. o możliwości składania wniosków na nowy okres świadczeniowy.
Zanim zainstalujesz aplikację
Aplikację mobilną mZUS – po zainstalowaniu na smartfonie lub tablecie – trzeba połączyć ze swoim profilem na PUE ZUS. Sprawdź, jak to zrobić, w instrukcji "Jak aktywować aplikację mZUS”. Przed instalacją aplikacji upewnij się, że masz profil na PUE ZUS i jest on aktywny.